Jdi na obsah Jdi na menu
 


22.8.2008 - výjezd na Železnou Rudu s návštěvou u sousedů v Bavorsku

25. 8. 2008

V dnešní sluneční den,i když meteorologové hlásí k večeru déšť a bouřky se vydávám na "královskou etapu" mé dovolené,sám jsem zvědav jestli to zvládnu.U zahradnictví v městských sadech se napojuji na cyklostezku č.38 a po 1km projíždím Luby,což je předměstí Klatov,ale s vlastní samosprávou.Kdo jste zde ještě nebyl,tak zde si můžete prohlédnout kostel sv.Mikuláše, dále také zbytky středověké tvrze,která však byla v 19.století přestavěna na byty a tím ztratila svůj ráz.A samozřejmě zastávka všech cyklistů,lubské fotbalové hřiště,kde si můžete dát pivo či něco na zub.Já pokračuji od hřiště dále a po 4km mne cyklostezka dovádí do obce Vrhaveč, jenž se vám může zdát dost veliká,ale je to tím,že s ní těsně sousedí obec Malá Víska.Odtud však pokračuji po silnici,musím však opatrně neboť je to hlavní tah na Železnou Rudu,a tak se tato silnice stane po 38km mojí jedinou společnicí.Po 1km projíždím obcí Neznašovy a mířím dál na Běšiny.V této větší vesnici či městečku si můžete prohlédnout kostel Navštívení P.Marie z roku 1654,faru z 18.století,sýpku jenž je vlastně stará gotická tvrz a také lihovar,což je přestavěný zámeček.Z Běšin vyjíždím do 5km táhlého stoupání,při kterém míjím osadu s názvem Hořákov,kde dříve býval také zámeček,dnes však přestavěn na obytný dům,...míjím trhovce na odpočivadle nad obcí Březí a přes jednu pravotočivou zatáčku vjíždím do městyse Čachrov.Jsou zde k vidění zbytky staré gotické tvrze a kostel sv.Václava.V roce 1901 zde byla postavena první družstevní elektrárna v Rakousku-Uhersku zařízená Fr.Křižíkem v budově bývalého mlýna...dnes však po této technické památce zde nejsou žádné stopy.ObrazekZ Čachrova pokračuji po silnici dále na "jihozápad" a po 4km přijíždím do osady Jesení,kde je dochovaná vodní pila a se sousedním domem je technickou památkou,zde se také můžete občerstvit v místní hospůdce Jesenka.Pokračuji dále a po 2km,po cestě kterou každý cyklista miluje,tedy nahoru-dolů přijíždím do osady Onen Svět,kde stávala vůbec první písemně doložená sklárna v Královském hvozdu,založená již v roce 1494.Odtud je to již slabý kiláček do obce Javorná, která se táhne s údolíčka až k vrchu stejného jména.Dole u silnice je turisty oblíbená a dost vyhledávaná hospůdka s penzionem.V samotné obci je poté vhodný k navštívení kostel sv.Anny v barokním slohu s dvěma charakteristickými věžemi s cibulovitou bání a celé pokryté šindelem. ObrazekObec dříve bývala sídlem rychtářů Královského hvozdu a patřilo k němu spousta svobodných dvorů rozstroušených po okolí.Bylo zde také několik sklářských hutí,k nimž patřila i ta z Onoho Světa.4.5.1945 zde došlo k jednomu z posledních těžkých bojů v jihozápadních Čechách, při kterém padli američtí vojáci Buttron a Ashley.A zde je také třeba udělat další z přestávek na doplnění tekutin a protáhnutí nohou,neboť čekají známé serpentiny.Tak se do nich pouštím a můžu vám říci,že tentokrát mne dost zmohli.Zdolávám je a z kopečka dojíždím až na Starý Brunst.Dříve zde stávala osada s deseti domy,mlýnem,kovárnou a hospodou,což dnes dokazují jen zbytky zdí v hustém křoví.Odtud pokračuji stále po silnici do mírného,ale docela táhlého stoupání a pak po rovince a po cca 4km dojíždím na křižovatku Gerlova Huť.ObrazekKdysi se stávala slavná sklářská huť rodiny Hafenbrändlů,která však svoji činnost ukončila za F.Abeleho v roce 1865 a dnes je zde pouze přístřešek pro turisty,kde se můžete občerstvit a tak činím i já.Odtud se můžete vydat na Novou Hůrku či na Nový Brunst.Já však volím jízdu po silnici a po sjezdu dlouhém 4km,kdy vidíte v dálce sjezdovky na Špičáku a po chvilce za zatáčkou i majestátní a nejvyšší šumavskou horu Javor,přijíždím do prvního cíle mé dnešní cesty...vítá mne Železná Ruda. Pohraniční šumavské městečko založené v první polovině 16.století,kdy zde byly mimo sklářských hutí a rudného dolu s tavírnou i kovárna,hostinec,mlýn a pivovar.K navštívení je zde samozřejmě onen baňatý kostel Panny Marie Pomocné z roku 1732,dále potom zámeček,ve kterém je dnes zvlášť pro děti zajímavé muzeum loutek a pro kluky všeho věku i dámy,muzeum motocyklů.ObrazekPak je zde sklářské muzeum,které je ve vile K.Abeleho.Další zajímavou stavbou je hamr a také budova pivovaru,ve které je rekreační středisko.Pivo se zde přestalo vařit v roce 1962,ovšem výroba piva byla obnovena v jednom z místním hotelů v roce 2006.Dnes však Železnou Rudu spíše proslavují místní vietnamské tržnice,spousta penzionů a hotelů pro turisty,...a nesmí se zapomínat i na ty "světské" radovánky,tak je zde spousta heren,casin a night clubů.Z Rudy se vydávám po trase, teď nevím číslo,ale hned za kostelem doleva a po 1km dojíždím na Debrník.Je to zaniklá sklářská osada,která byla založena v roce 1774.Vyrábělo se zde zrcadlové sklo,které bylo úspěšně exportováno do Itálie,Německa i Španělska.Stával zde také barokní zámeček,který byl zbořen v letech 1989-1990...a v roce 1996 zde byl otevřen hraniční přechod pro pěší,lyžaře a cyklisty.A k němu po 1,9km dojíždím i já...a jmenuje se Ferdinandovo údolí.ObrazekPoblíž bývala kdysi i sklárna a také dělala zrcadlová skla,dnes zde není nic,jen přístřešek pro turisty a krásná šumavská krajina,kde ani nepoznáte,že jste z Šumavského národního parku vjeli do toho Bavorského.Jedu přes dřevěný můstek,přes potok Debrník a ocitám se v Německu na písčité cyklostezce.Tato stezka dříve bývala obchodní stezkou,po níž ve středověku bylo dopravováno zboží z Pasova, přes Zwiesel,Železnou Rudu,do Klatov a dále až do Prahy.Je zde spousta informačních tabulí,i v českém jazyce,tak se turista dozví spoustu zajímavých věcí.Z hraničního přechodu,pokračuji po lesní cestě,která se po pár metrech změní na pěknou asfaltku a po 2km jízdy po této cestě s názvem "Regental Radweg" dojíždím do osady Zwieslerwaldhaus.ObrazekJiž v roce 1768 zde byl postaven zájezdní hostinec,v podobě myslivny...roku 1832 dostal koncesi na čepování piva a od té doby poskytuje pocestným též ubytování,...a stojí dodnes.Já jsem si vždy myslel,že je zde právě jen ta hospoda,ale těch je zde více a i klasických obytných domů.Z osady též můžete vyrazit na pěší tůry po stezkách do všech stran,je zde i centrum běžeckého lyžování,...tak to tu žije i v zimě a za parkování zaplatíte tolik,jako kdyby jste správci parkoviště potřásli rukou.Jinak cesty jsou výborně značené,ale opatrně...vy co jezdíte často do Německa,víte že značení je buď přímo v křižovatce nebo hodně před křižovatkou,tak musíte dávat pozor,aby jste nevjeli někam do lesa,či k někomu do dvora.Tuto pohostinnou osadu,opouštím po stezce "Schleicher Strasschen" a po 4,8km písčitou a upravenou stezkou,podél potůčku Schleicherbach a jednoho malebného jezírka, přijíždím do osady Schleicher.ObrazekJedná se o malou osadu na úpatí Falkensteinu,je zde stylová a pro tento kraj typická restaurace,...též si můžete prohlédnout zde pasoucí se koně a na konci osady je truhlářství/tesařství kde dělají vše dřevěné,od jídelního tácu po zahradní chatku,kterou zde mají také vystavenou.Pokračuji dále a po 2,6km a podjetí zajímavého železničního viaduktu jsem ve vesnici Ludwigsthal.Odtud můžete pokračovat dál na Zwiesel,...já však budu pokračovat zpět.Ale nejprve se zde rozhlédnu,projedu okolo zahradní restaurace a jsem před sklářskou prodejnou u které je i stále funkční sklárna.Která vznikla v roce 1826 a jako první svého druhu vyráběla foukaná skla a též válcovaná zrcadla z čirého skla.V přiléhlé GalerieCafé si můžete dát kávu a přitom se dívat na sklářské mistry při práci.ObrazekDále je v obci zámek,ze kterého je dnes obytný dům a raritou je kostel Ježíšova srdce.Je to jediný novorománsko-byzantský kostel Německa,který byl po vzoru románských kostelů před 1000 lety celý vyzdoben obrazy.Zajímavý je také "Haus zur Wildnis", kde vás seznámí s rozmanitostí přírody v Barovském lese.Poblíž obce je také nově zřízený park, kde vám tuto přírodu přiblíží zkušení průvodci..a můžete zde vidět i vlky a rysy.Pokračuji dále a přijíždím na křižovatku,ze které bych mohl podjet ve výšce položený železniční most a dojet zpět do Zwieslerwaldhaus.Já pokračuji rovně a podjíždím po stezce silnici a ocitám se na druhé straně u řeky Velký Regen.Zde je zajímavostí značka upozorňující na žáby,mají zde "rodiště" nebo jak se to říká a tak přeskakují přes silnici.ObrazekPo velice starém mostku přejíždím přes Velký Regen a při něm pokračuji po upravené lesní stezce do 2km vzdálené vsi Regenhütte.Tato vesnice byla založena v roce 1750 jako sklářská huť,...tato dříve významná sklárna rodiny Steigerwaldů slouží dnes jako ukázková huť.Další pozoruhodností obce je Muzeum zvířat Pfeiffer,které představuje zvířata všech kontinentů.A zde se mi stalo to s těmi ukazateli,špatně jsem najel,takže jsem musel jet po cestě velice úzké,tedy pro pěší...ale jak jsem viděl,nebyl jsem sám.Přede mnou i za mnou jela spousta cyklistů a nejen těch česky mluvících.Po 2km krásnou bavorskou krajinou stále podél řeky Velký Regen,tedy správně řečeno Velká Řezná dojíždím já i ostatní v tu chvíli se mnou jedoucí cyklisté do obce Seebachschleife.ObrazekV této malé obci to vypadá jako by se zde zastavil čas.Blahodárný klid a úžasná poloha přímo u ústí potoka Seebach do Velké Řezné osloví milovníky přírory i každého cestovatele.Je zde historická brusírna zrcadlového skla,ve které se dnes scházejí mladí umělci, hned vedle této budovy je pozoruhodný dům se zvoničkou,což je bývalá škola.A zde se mi opět vymstilo značení,takže se pletu a hned pod hotelem vjíždím na pěší stezku a jak je vidět zase nejsem sám a jedu mrzi potokem a řekou.A tohoto omylu nakonec vůbec nelituji,po 0,5km se ocitám na místě,které se nazývá Seebachhütte,kde se nachází stále funkční vodní hamr,já bych řekl,že dnes se zde vyrábí elektřina.ObrazekAle hezký je klapot toho kola,už chybí jen vodník.A hned za hamrem se napojuji na cestu,po které sem měl původně jet na Regental Radweg.Po 3km po upravené lesní cyklostezce se dostávám i ostatní kolaři na křižovatku a po asfaltce do mírného kopečka a hned doprava po rovince se dostávám do osady Steinhütte.Dříve zde bývala taktéž sklářská huť a na kopci je zde malá sjezdovka.Projíždím obcí a vyjíždím do kopečka kolem sportovního hřiště a stojím před cedulí Bayerisch Eisenstein.Ocitám se tedy v Bavorské Železné Rudě...městečku založeném v 16.století,kdy se zde začala těžit železná ruda.Dříve však byl název pouze Eisenstein,tento je z roku 1951.V průběhu let se zde usadili zemědělci a také vzniklo mnoho sklářských hutí.Po zániku výroby skla přinesly nový rozmach zpracování dřeva a později též klimatické lázně a s nimi ruku v ruce turistika.V roce 1877 sem byla zavedena železnice,která pokračovala do Čech a spojila tuto oblast z Klatovy a Plzní.ObrazekOvšem ve smutném roce 1948 zde byly nataženy dráty a z nějakou dopravou zde byl,zdálo se snad napořád konec. A přece se stalo,tak v roce 1991 na hraničním nádraží po dlouhé době zahoukal vlak přivážející turisty z Klatov a tak je tomu dodnes.V městečku je k vidění kostel sv.Jana Nepomuckého,v Bahnhofstrasse pak muzeum místní železnice,které pořádá i výlety historickými vlaky a přímo u nádraží sklářská huť,která je i jako restaurace,tak se poutník může občerstvit a podívat se jak to skláři dělají.Vůbec celá B.Ruda stojí za zhlednutí,vychází odtud spousta turistických tras.Já pokračuji po nádražní ulici a přijíždím k hraničnímu nádraží,které je osově souměrné.Je zde expozice o Národním parku a státní hranice prochází přímo výstavním sálem.Což je zřetelně vidět i venku na ulici.ObrazekJedu dále přes pomyslnou čáru,díky "šengenu" nikdo po mne nic nechce,jak tomu bylo ještě loni a ocitám se v již české hraniční obci Alžbětín.Sjíždím na upravenou asfaltovou cyklostezku č.2072 a zastavuji se u jednoho ze stolečků ke svačině.Při tom pozoruji ruch na přilehlé silnici,no samozřejmě "asian market",jak jinak,vždyť už jsem v Čechách,ne? O této části Železné Rudy je první zmínka v kronikách již v roce 1569.Bývala zde sklárna,která vyráběla zrcadla a tabulové sklo a bývala jediná svého druhu v tehdejším Rakousko-Uhersku.Bylo zde ale spousta jiných hutí a až do roku 1926 zde byla brusírna a leštírna skla.Polovina pohraničního vlakového nádraží patří právě k Alžbětínu.Já pokračuji po cyklotrase č.2072 a 3km se ocitám opět u kostela v Železné Rudě.Projíždím druhou polovinou města,kolem populárního hotelu Javor a jiných hotýlků,pensionů a night clubu Lady Marion,až se ocitám na cyklotrase č.33,která je vlastně i silnicí na Klatovy.Těsně u hlavního železnorudského nádraží,míjím kapličku sv.Barbory u které si můžete prohlédnout i tzv.umrlčí prkna a samozřejmě spočnout na lavičkách u kapličky, která byla postavena na památku italských barabů,kteří budovali špičácký tunel.Po slabých 2km přijíždím právě do obce Špičák,jenž dříve bývala součástí Ž.Rudy.ObrazekZde je hlavně sportovní areál na místním vrchu stejnojmenného jména,spousta sjezdovek,penzionů a hotýlků pro lyžaře..a od srpna 2008 je konečně po dlouhých tahanicích zřízen i tolik dikutovaný BikePark.Pod vrchem Špičák vede nejdelší železniční tunel v České Republice,který je dlouhý 1748 metrů.V tunelu je i nejvyšší bod na trati Plzeň-Železná Ruda - 838m.Já pokračuji po silnici dále,ale v půli kopce to vzdávám,...šel jsem zde několikrát v zimě s lyžema,tak slézám a zbytek kopce kolo vedu.Až ve Špicáckém sedle nasedám a sjíždím ve velmi dlouhém klesání směrem do údolí,kde se zastavuji až po cca 10km ve vesnici Hojsova Stráž.Bývalo zde sídlo jedné z rychet Královského hvozdu,v obci je klasicistní kostel Neposkvrněného početí Panny Marie ze začátku 19.století,který vznikl přestvabou starší kaple,zajímavou stavbou a památkou je i fara.Odtud projíždím po 4,5km obcí Zelená Lhota,kde je barokní kostel sv.Wolfganga a vychází odtud i spousta turistických tras,třeba na blízský vrch Prenet.ObrazekJá však pokračuji dále až mne zastaví obrovská vodní plocha Nýrské vodní přehrady,...kdyby to prasklo,tak se smíchy neudržíme! Pokračuji na cca 30km cestu přes Milence, Nýrsko,Petrovice nad Úhlavou,Janovice nad Úhlavou (o těch až příště),až přijíždím ke klatovské elektrárně,kde...takřka padám do příkopu a děkuji bohu,že jsem to přežil...:-).Celkem ujetých 110km,ovšem po 3km jízdě městem a příjezdu domů,ve mne bují nápad,že bych si to dal ještě jednou,...tak příště uvidíme.